Sinds 2017 is MDF betrokken bij het versterken van 17 TVET (Technical & Vocational Education and Training) Colleges in Ethiopië. Dit project, gefinancierd door KfW, een Duitse bankorganisatie die mondiale ontwikkeling stimuleert, wordt uitgevoerd door een consortium onder leiding van Niras-IP Consult en ondersteunt de volgende onderdelen:
- Decentralisatie van de lerarenopleiding voor beroepsonderwijs
- Geselecteerde TVET-hoofdclusterinstellingen (LCI)
- Geselecteerde centra voor landbouwtechnisch en beroepsonderwijs en -opleiding (ATVET's)
- TVET's geselecteerd voor speciale maatregelen waarbij gender als horizontaal thema wordt behandeld
In dit consortium ondersteunt MDF die vierde component in nauwe samenwerking met genderdeskundigen van Niras-IP Consult. Wat deze component betreft, wil het project een rolmodel worden in de onderwijssector door dagelijks de praktijk van het gendergelijkheidsbeheer toe te passen door de nadruk te leggen op genderanalyse, genderbewustmaking, opleiding van gendercontactpersonen en het uitvoeren van traceringsstudies.
Om de onderwijsomstandigheden voor personeel en studenten te verbeteren, omvat het project een investering in Early Childcare Centres (ECC) die bij deze TVET's worden opgezet.
Jolanda Buter, senior adviseur en trainer van MDF, is de expert die betrokken is bij dit project en heeft eerdere ervaring met het opzetten van kinderopvangcentra voor onderwijsinstellingen in Ghana en Benin (projecten geleid door MDF-consultants). Ze gebruikte relevante informatie en benaderingen voor dit traject in Ethiopië, zoals het managementmodel en participatieve methoden om belangrijke stakeholders te betrekken.
In dit Ethiopische project werkt Jolanda nauw samen met de senior genderexpert van de organisatie Eerlijk & DuurzaamMevrouw Hibiete Tesfaye.
Het is algemeen bekend dat vrouwelijke personeelsleden met kleine kinderen zich vaak in een spagaat voelen tussen hun toewijding aan hun professionele verplichtingen en hun verwachte verplichtingen als moeder wanneer er tijdens hun werkuren niet goed voor hun kinderen wordt gezorgd. Soms voelen (jonge) moeders zich gedwongen om hun kinderen mee te nemen naar het werk omdat er thuis of in de buurt geen alternatieve kinderopvang beschikbaar is. Dit beïnvloedt hun eigen effectiviteit op het werk, evenals het beeld en/of de overtuiging dat de combinatie van moederschap en professional zijn nauwelijks mogelijk is. Dit beeld kan een belemmering vormen voor vrouwen om een professionele carrière op te bouwen en door te stoten naar leidinggevende posities.
De experts gebruikten de Kaizen groep 1 aanpak om het ECC voorstel voor te leggen aan de topmanagers van de TVETs. Via deze Kaizen-groepen werden regels en voorschriften voor ECC (al ontwikkeld door de Ethiopische overheid, het Ministerie van Vrouwen) besproken en aangepast in samenwerking met personeel, ouders en andere betrokkenen. De gender focal points van de TVET's, getraind in verschillende onderwerpen, leiden dit traject vaak.
Op dit moment hebben acht van de 17 TVET's acties ondernomen die leiden tot ECC-initiatieven. Zelfs met vertragingen als gevolg van de COVID-19 pandemie slaagden internationale MDF-experts er samen met Gender Focal Points (GFP) van de TVET-instellingen in om dit innovatieproces op afstand te ondersteunen, net als de Niras-IP Consult-expert onder moeilijke omstandigheden.
Steun van het topmanagement van TVET is cruciaal voor:
- Het vinden van een geschikte locatie voor het ECC en ruimte voor een buitenspeelveld
- Zorgen voor financiën en helpen bij het vinden van (externe) financiën (bijv. renovatie van het aangewezen gebouw en extra apparatuur)
- Zorgverleners contracteren
- Assisting the renovation of the given location, for example, by TVET departments focusing on building and construction
Het Athlete Kenenisa Bekele (Asseta) TVET College heeft al een gebouw gerenoveerd en gezorgd voor de uitrusting van een ECC voor 12 kinderen (in de leeftijd van 1-2 jaar).
Het is vermeldenswaard dat het succes van dit ECC en elders bij de TVET's ertoe heeft geleid dat ook mannelijke personeelsleden en studenten om toegang tot deze ECC-dienst hebben gevraagd. De discussies bij de TVET's zijn nog gaande en gaan meestal in op de vraag van alleenstaande vaders en vrouwelijke studenten.
De TVET GFP zal nog worden opgeleid en ondersteund om het proces af te ronden om genderaspecten meer en beter te integreren in TVET als instituut (met aandacht voor hygiëne, sport en eerste hulp) en om de opzet van het ECC succesvol af te ronden. Het is van cruciaal belang dat het ECC volledig functioneel is en perspectieven biedt voor duurzaamheid (gegarandeerde steun van de TVET's en de overheid) met de mogelijkheid van toekomstige uitbreiding.
Het ECC zal nuttig en relevant zijn om de kinderen van mannelijke en vrouwelijke personeelsleden/studenten een veilige basis te bieden tijdens de werkuren van hun ouders. Tegelijkertijd moet het het vertrouwen van deze ouders versterken om het ouderschap te combineren met een succesvolle professionele carrière, mogelijk in de onderwijssector.
Dit artikel is geschreven door Marie-José Niesten, Senior Trainer/Consultant bij MDF Nederland, gebaseerd op interviews met Jolanda Butler.