Het ontwerpen, uitvoeren en beheren van evaluaties van hoge kwaliteit vereist dat alle bij de evaluatie betrokken partijen het eens zijn over ethische normen. Dit zorgt voor algemene geloofwaardigheid, transparantie, verantwoordingsplicht en een verantwoord gebruik van macht en middelen.
Intentionaliteit
Vaak wordt de opdrachtgevende organisatie verrast met de vraag "is dit het rapport dat we hadden verwacht?". Dit gebeurt wanneer de verwachtingen van de opdrachtgevers niet overeenkomen met de analyse van het evaluatierapport. Een reden hiervoor kan zijn dat de organisatie zelf vanaf het begin niet duidelijk was over wat ze wilden, of dat het niet goed was verwoord in de opdrachtomschrijving. Het is daarom de verantwoordelijkheid van de evaluator om de verwachtingen over het nut en de noodzaak van de evaluatie van meet af aan gelijk te trekken. Het aanvangsverslag moet worden onderschreven met wederzijds begrip tussen de opdrachtgever en de evaluator.
Belangenverstrengeling
De beoordelaar moet bij alle aspecten van zijn werk de beginselen van onafhankelijkheid, onpartijdigheid, geloofwaardigheid, integriteit en verantwoordingsplicht in acht nemen. Dit vereist een hoge mate van oprechte inzet om belangenconflicten te vermijden. Er moet rekening mee worden gehouden dat een beoordeling van slechts een paar dagen niet noodzakelijkerwijs de (niet-)resultaten van het hele project weerspiegelt. Implementatie is een proces en aangezien de evaluator niet alles kan zien, zullen er altijd blinde vlekken zijn die gemist worden. Daarom moet de interpretatie van elke bevinding constructief zijn, met voldoende bewijs, en moet de evaluator met inzicht en een open geest te werk gaan.
Interacties met deelnemers
Veel evaluatoren vinden het een uitdaging om bruikbare gegevens van de deelnemers te krijgen. Soms willen deelnemers een mooi beeld schetsen van het project en de effecten ervan. Het identificeren en betrekken van de meest geschikte belanghebbenden is de sleutel tot het verzamelen van de juiste informatie. Respect voor de vertrouwelijkheid, anonimiteit, waardigheid, diversiteit, mensenrechten, gendergelijkheid en 'geen schade berokkenen' van de deelnemers moet een van de belangrijkste aandachtspunten zijn. Voorafgaande informatie over de context en cultuur kan dingen duidelijker en geschikter maken bij het kiezen en ontwikkelen van methoden en instrumenten voor gegevensverzameling.
Evaluatieprocessen en -producten
Evaluatoren moeten zich tijdens het hele evaluatieproces inspannen om nauwkeurigheid en betrouwbaarheid, inclusie en non-discriminatie te garanderen. Hoewel evaluatie - vooral het kwalitatieve deel - een subjectieve beoordeling is en het een uitdaging is om conclusies te trekken zonder vooringenomenheid, moeten beoordelaars alle bevindingen transparant houden door hun bronnen te trianguleren. Tot slot moet de evaluator een evenwichtig rapport opstellen dat aan de verwachtingen van de opdrachtgever voldoet en de doelstellingen van de evaluatie verwezenlijkt.
Ontdekking van overtredingen
Tijdens een evaluatie krijgen beoordelaars te maken met verschillende perspectieven op projecten en percepties van de deelnemers, en natuurlijk zijn niet al deze ervaringen altijd even prettig. Sommige gevoelige kwesties die door een deelnemer naar voren worden gebracht, kunnen bijvoorbeeld niet worden gerapporteerd omdat de deelnemer daar nadelige gevolgen van zou kunnen ondervinden. Het is echter de ethische verantwoordelijkheid van de beoordelaar om dergelijke kwesties delicaat en discreet te rapporteren.