De rol van Kenia als gastland voor een aanzienlijk aantal vluchtelingen heeft veiligheid en toevluchtsoord geboden aan mensen uit verschillende regio's. In maart 2023 waren er bijna 250.000 vluchtelingen in de Dadaab- en Fafi-kampen in Garissa County en bijna 255.000 in de Kakuma- en Kalobeyei-kampen in Turkana County. Het waarborgen van kwaliteitsonderwijs voor vluchtelingen in deze regio's brengt echter aanzienlijke uitdagingen met zich mee. Leerkrachten in vluchtelingenkampen worden gehinderd door beperkte middelen, overvolle klaslokalen en taalbarrières. Bovendien hebben ongetrainde leraren moeilijkheden om toegang te krijgen tot hoger onderwijs of onderwijsdiploma's, wat hun professionele groei belemmert.
Een baanbrekend samenwerkingsverband tussen het Orange Knowledge Program (OKP), de onderwijsfaculteit van de Universiteit van Nairobi, MDF Training en Consultancy en de Vrije Universiteit van Amsterdam heeft geleid tot transformatieve initiatieven in het onderwijs aan vluchtelingen. Ondersteund door de Nederlandse organisatie Nuffic, heeft deze samenwerking cruciale overwegingen aangepakt en kloven overbrugd, met opmerkelijke resultaten tot gevolg.
Het partnerschap is er vooral op gericht om geografische barrières te overwinnen en ervoor te zorgen dat hoger onderwijs voor iedereen toegankelijk is. Door middel van innovatieve benaderingen heeft het programma een diploma in "Lesgeven in noodsituaties" beschikbaar gemaakt voor leraren uit afgelegen vluchtelingengemeenschappen en kampen. Door het gebrek aan voorafgaande kwalificaties aan te pakken, afstandsonderwijs mogelijk te maken en ondersteuning ter plaatse te bieden, komt het project tegemoet aan de specifieke behoeften van gevluchte leraren.
Het programma erkent de unieke omstandigheden van gevluchte leraren en heeft daarom een praktisch curriculum ontwikkeld. Het programma "Education in Emergencies" beslaat vier semesters en wordt volledig online gegeven, met wekelijkse lessessies via Zoom. Het behandelt een breed scala aan onderwerpen, waaronder inclusief onderwijs, klassenmanagement, instructiemethoden, curriculumontwerp en onderzoek. Daarnaast bevat het programma modules over psychologie, welzijn van docenten en sociaal-emotioneel leren.
Om het digitale tijdperk te omarmen, heeft het partnerschap online leerplatforms gebruikt zoals Google Classroom. Deze keuze vereist weinig bandbreedte en is gemakkelijk toegankelijk voor zowel studenten als docenten, waardoor onderwijs op afstand mogelijk wordt voor degenen die niet fysiek aanwezig kunnen zijn. Verder heeft het project psychosociale therapiemodules geïntroduceerd om docenten uit te rusten met de nodige vaardigheden om het emotionele welzijn van gevluchte docenten te ondersteunen.
In zijn streven naar inclusiviteit heeft het OKP-programma 16 studiebeurzen toegekend, waardoor diversiteit en vertegenwoordiging gewaarborgd zijn. Zes studiebeurzen zijn toegekend aan vrouwelijke studenten, terwijl de overige tien zijn verdeeld onder mannelijke studenten, met een gelijke vertegenwoordiging uit zowel de vluchtelingenkampen (Dadaab en Kakuma) als de gastgemeenschappen.
Het project heeft essentiële middelen, zoals laptops en leertafels, geleverd aan leerkrachten en leercentra in vluchtelingenkampen. Deze middelen hebben leerkrachten voorzien van de noodzakelijke hulpmiddelen om effectief onderwijs te kunnen geven en leerlingen in staat gesteld om deel te nemen aan kwaliteitsonderwijs.
Naast het onmiddellijke project heeft het partnerschap gepleit voor beleidsveranderingen en zich afgestemd op belangrijke concepten, waaronder de INEE-minimumnormen voor onderwijs in noodsituaties. Door deze inspanningen wil het partnerschap een duurzame impact hebben en systemische verbeteringen in het onderwijs voor vluchtelingen tot stand brengen.
De visionaire aanpak van het Orange Knowledge Program, in combinatie met de expertise en toewijding van haar partners, heeft de vooruitgang van het onderwijs voor vluchtelingen gestimuleerd. Door inclusiviteit te bevorderen, gebruik te maken van technologie en leerkrachten te versterken, heeft OKP deuren geopend naar een betere toekomst voor vluchtelingstudenten. Deze succesvolle samenwerking is een voorbeeld van het potentieel van collectieve actie voor het creëren van blijvende verandering en het verbeteren van onderwijskansen voor degenen die deze het meest nodig hebben.
Ga voor meer informatie naar
www.aheen.net
https://aheen.net/programs/diploma-in-teacher-education-in-emergencies/