COVID-19 protocollen hebben de opzet van de werkomgeving verstoord. Bij MDF zien we een toename in de vraag naar online trainingsprogramma's in plaats van de fysieke face-to-face training. Dit komt door het werken op afstand en de sociale afstand. Inderdaad, elke wolk heeft een zilveren randje. Ongeacht de verstoringen kunnen organisaties nog steeds profiteren van het nieuwe normaal. Wat zijn daarom de nieuwe realiteiten waarmee organisaties worden geconfronteerd in deze nieuwe en beruchte post-COVID 19-context? Hoe zorgen senior management en business development professionals voor financiering om de duurzaamheid van hun organisatie te garanderen?
Context is essentieel bij het mobiliseren van middelen
Vandaag de dag kunnen organisaties investeren in het herstel na COVID-19, maar de aanpak van hun inspanningen om middelen te mobiliseren kan een heel andere lens vereisen, namelijk het koppelen van hun visie, missie en strategie aan de nieuwe context. Deze context kan betekenen dat opnieuw moet worden gedefinieerd WAAROM de organisatie bestaat; niet alleen wat ze doet. Dit zou een ideaal uitgangspunt zijn. Het WAAROM kijkt naar de overtuigingen, passie en waarden van de organisatie. Dit creëert een niche en een uniek verkoopargument voor de diensten/producten van de organisatie. Zoals Simon Sinek het treffend zegt... "veel mensen weten wat hun organisatie doet, maar heel weinig mensen weten waarom ze het doen."
Als een organisatie haar WAAROM definieert, is het belangrijk om rekening te houden met de vele realiteiten van de nieuwe context. Deze kunnen omvatten:
- COVID-19 protocollen die de opzet van de werkomgeving hebben verstoord. De belangrijkste daarvan: meer werken op afstand. Dit heeft geleid tot minder fysieke ontmoetingen met klanten, collega's, begunstigden, enz. Er is bijvoorbeeld een toename in de vraag naar digitale monitoring- en evaluatiesystemen door organisaties die projecten hebben in zowel stedelijke gebieden met goede internetconnectiviteit als in afgelegen gebieden met slechte internetconnectiviteit. Verder heeft de sociale distantiëring geleid tot de behoefte aan meer/grotere werkruimten (met inbegrip van grotere fysieke ruimten voor workshops, conferenties, seminars, enz.) In dit opzicht hebben we bij MDF een toename gezien in de vraag naar online trainingsprogramma's versus face-to-face training.
- Beperkte of gesloten inkomstenbronnen door een verschuiving in donorfinanciering vanwege de economische impact van de pandemie op individueel, nationaal, regionaal en mondiaal niveau. Daarom lijkt er een verschuiving te zijn in meer donorfinanciering die gericht is op capaciteitsopbouw via digitale platforms in de sector voor de ontwikkeling van ondernemerschap (en vaardigheden).
- Minder of meer vraag naar de diensten van een organisatie omdat klanten (en donoren) hun uitgaven prioriteren. Regeringen hebben bijvoorbeeld meer uitgaven (en donorfinanciering) gericht op gezondheidsgerelateerde programma's, waaronder infrastructuur en de ontwikkeling van vaardigheden.
Bovenstaande punten zijn niet uitputtend, maar ze schetsen wel een breed beeld van de nieuwe context waarin organisaties opereren, niet alleen op nationaal, maar ook op regionaal en mondiaal niveau.
Alle hens aan dek
Bij het herdefiniëren van het WAAROM, de eerste stap in het ontwikkelen van een strategie voor het mobiliseren van middelen, moet een organisatie iedereen betrekken die betrokken is bij het mobiliseren van middelen. En dat kan iedereen zijn! Hoe meer tijd je neemt om een solide basis te leggen, hoe relevanter en heilzamer de strategie op de lange termijn zal zijn. De laatste tijd zien we dat organisaties vragen om expertise in het ontwikkelen en implementeren van strategieën voor het mobiliseren van middelen.
Investeer in de ontwikkeling van interne fondsenwervingsexperts
Zoals het gezegde luidt, 'alleen de drager weet waar de schoen wringt'. Dit betekent dat investeren in de ontwikkeling van vaardigheden voor het fondsenwervingspersoneel een grote bijdrage kan leveren aan de duurzaamheid van de inspanningen op het gebied van fondsenwerving. Interne experts die het geloof, de passie en de waarden van de organisatie delen, zullen een extra voordeel zijn wanneer een organisatie door de troebele wateren van na COVID 19 navigeert.
Waar worstelt uw organisatie nu mee? Deskundigen op het gebied van mobilisatie van middelen moeten hun respectieve industrieën kritisch onder de loep nemen om inzicht te krijgen in hun 'nieuwe context' terwijl ze proberen het hoofd boven water te houden.
Dit is een reis die wij, bij MDF Training en Consultancy, samen met jou kunnen maken. Doe met ons mee aan de open-instroomtraining over fondsenwerving en mobilisatie van middelen. Je kunt ook contact met ons opnemen via mdfesa@mdf.nl voor een vergelijkbare training op maat.
Door Donna Macharia, Acquisitie, communicatie en marketing, MDF Kenia