MDF is aangetrokken om de 2e SEAMEO Strategic Workshop on Monitoring, Evaluation and Learning (MEL) te ontwerpen en faciliteren, georganiseerd door het Secretariaat van de Zuidoost-Aziatische Ministers van Onderwijsorganisatie (SEAMEO), om de ontwikkeling van een alomvattende SEAMEO MEL-strategie voort te zetten en deze inspanning te combineren met capaciteitsopbouw en input van deskundigen over MEL-praktijken. MDF zal worden betrokken bij de evaluatie en het overleg na de workshop om een succesvol MEL-traject te garanderen.
Tijdens de workshop hebben de vertegenwoordigers van de regionale centra een beter begrip gekregen van het conceptuele denken van Theory of Change naar Resultatenkader en een MEL-strategie, waarbij het SEAMEO-Resultatenkader werd gekoppeld aan het jaarlijkse strategische planningsproces van de regionale centra. De deelnemers deelden goede praktijken in hun werk, identificeerden belangrijke onderdelen van de SEAMEO MEL strategie en oefenden met het opzetten van een operationeel MEL plan, inclusief het ontwikkelen van (gendergevoelige) SEAMEO-brede indicatoren. Het resultaat was dat de deelnemers een diepgaand inzicht kregen in MEL-processen en effectieve werkwijzen. Ze kwamen met actiepunten voor het verder definiëren en verfijnen van een algemene MEL-strategie die is afgestemd op het strategische plan en de gewenste impact van SEAMEO. MDF zal SEAMEO de komende weken verder ondersteunen op deze reis.
Een overzicht van de context van de opdracht
Het SEAMEO-secretariaat is momenteel bezig met het bijwerken van zijn resultatenkader om de belangrijkste succescriteria van elk element in het strategisch plan van SEAMEO te specificeren en de meet- en leercomponenten te identificeren die bewijs leveren van een succesvolle uitvoering en lessen die hieruit kunnen worden getrokken.
Met toenemende activiteiten en een dicht landschap van belanghebbenden is de behoefte aan structurele mechanismen voor het uitgebreid monitoren en evalueren van de activiteiten van de regionale centra en de impact van SEAMEO als organisatie duidelijker geworden, vooral om te zorgen voor een systematisch overzicht van de vooruitgang van onderwijssystemen in Zuidoost-Azië en om zichzelf dienovereenkomstig te positioneren. Daarom heeft het secretariaat van SEAMEO het project "Enhancing the Monitoring, Evaluation, and Learning Capacity of SEAMEO" opgezet als een organisatorisch ontwikkelingsproces om de strategische samenhang en veerkracht van SEAMEO te bevorderen door de processen en instrumenten voor monitoring, evaluatie en leren (MEL) in de hele organisatie te verbeteren.
Onderwijs en kennisontwikkeling in Zuidoost-Azië: De missie van SEAMEO
De Organisatie van Zuidoost-Aziatische ministers van Onderwijs (SEAMEO) is een regionale intergouvernementele organisatie die in 1965 werd opgericht door regeringen van Zuidoost-Aziatische landen om regionale samenwerking op het gebied van onderwijs, wetenschap en cultuur in de regio te bevorderen.
SEAMEO streeft naar een betere toegang tot kwaliteitsonderwijs en mogelijkheden voor een leven lang leren voor iedereen. SEAMEO versnelt ook het gebruik van wetenschappelijke en technologische oplossingen om sociale, gezondheids- en milieukwesties aan te pakken en intercultureel begrip en mondiaal burgerschap te bevorderen. SEAMEO werkt aan het bereiken van deze resultaten door het genereren van feitenmateriaal ter onderbouwing van beleidsvorming, het uitvoeren van projecten in de praktijk, het creëren van platforms voor regionale samenwerking en wederzijds leren, het bevorderen van partnerschappen tussen nationale, regionale en internationale belanghebbenden en door het bieden van capaciteitsopbouw aan belangrijk personeel in ministeries, instellingen en organisaties.