MDF faciliteerde met succes een tweedaagse training over de Theory of Change (ToC) en Learning Agenda voor door USAID ondersteunde projecten, met 10 deelnemers van CHISU en CIPTA. De training vond plaats op 22 en 23 augustus in Jakarta. Imam Mulyadi van MDF Pacific Indonesia trad op als facilitator en hielp de deelnemers hun begrip en vaardigheden te vergroten bij het ontwikkelen van een Theory of Change en het afstemmen van een Learning Agenda (leervragen) in overeenstemming met de USAID-richtlijnen.
De training stelde deelnemers in staat om hun plannings- en implementatiestrategieën te verbeteren door het beheersen van het ToC-raamwerk (Theory of Change). Door middel van praktische oefeningen leerden ze hoe ze ToC-verhalen kunnen ontwikkelen en omzetten in bruikbare resultatenkaders en logframes, die duidelijkheid en structuur geven aan hun projecten. Deze vaardigheden stellen deelnemers in staat om effectievere programma's te ontwerpen en ervoor te zorgen dat projectdoelen aansluiten bij meetbare uitkomsten.
![](https://cdn.prod.website-files.com/6287947ac0b51e46e6e9c260/66d92b5557e0975551f77a9f_66d92aabbcdd3830876c0851_IMG-20240826-WA0035.webp)
Op de tweede dag kregen de deelnemers inzicht in het verbeteren van projectprestaties door middel van het monitoring-, evaluatie- en leerproces (MEL), met de nadruk op de CLA-aanpak van USAID. Door te begrijpen hoe continu leren kan worden bevorderd, rustten ze zichzelf uit met hulpmiddelen om weloverwogen besluitvorming te ondersteunen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden onderzochten de deelnemers hoe ze CLA-strategieën kunnen implementeren, leervragen kunnen ontwikkelen en een leeragenda kunnen opstellen, zodat hun organisaties zich kunnen aanpassen en kunnen gedijen in dynamische omgevingen.
Naast het verkennen van de Theory of Change (ToC) werd tijdens de workshop veel nadruk gelegd op de Collaborating, Learning, and Adapting (CLA)-aanpak van USAID, een methodologie die is ontworpen om adaptief beheer en continu leren in projecten te bevorderen. Deelnemers onderzochten hoe ze een leeragenda kunnen integreren en leervragen kunnen formuleren, zodat hun projecten niet alleen aan de doelstellingen voldoen, maar ook bijdragen aan bredere programmatische inzichten en verbeteringen. Door het inbedden van CLA-praktijken zijn deelnemers nu in staat om te navigeren door complexiteiten en zinvolle veranderingen op de lange termijn binnen hun organisaties te stimuleren.
![](https://cdn.prod.website-files.com/6287947ac0b51e46e6e9c260/66d92b5557e0975551f77ad9_66d92ac82d8dd8b3f727f5b4_IMG-20240826-WA0037.webp)
![](https://cdn.prod.website-files.com/6287947ac0b51e46e6e9c260/66d92b5557e0975551f77add_66d92ad79810e7a038d861b8_IMG-20240826-WA0028.webp)
De training faciliteerde zinvolle discussies die bijdroegen aan het verbeteren van de effectiviteit van het project, het identificeren van hiaten in de kennis en het vormgeven van het ontwerp van leeractiviteiten en hulpmiddelen voor kennisdeling. Deelnemers spraken hun waardering uit voor de duidelijkheid van de training en merkten op dat zelfs binnen een beperkt tijdsbestek en complexe materie, de training waardevolle inzichten bood. De sessies werden beschreven als boeiend, impactvol en goed ontvangen.