Als we het over management hebben, denken we vaak aan de persoon die een team leidt. Iemand die naar beneden moet delegeren. Als je zelf manager bent, moet je waarschijnlijk ook naar boven toe managen; tenzij je aan de top van de voedselketen staat natuurlijk. Dus, hoe manage je je manager?
Enkele jaren geleden werkte ik voor een grote internationale organisatie en werd ik vaak naar het grote kantoor van mijn manager geroepen. Hij informeerde me dan over iets heel algemeens als "Kunt u hier even naar kijken als u tijd hebt?". Ik leerde al snel - door een aantal ongemakkelijke gesprekken die volgden - dat ook al leek het een zachte uitnodiging, het eigenlijk niet uitmaakte of ik tijd had: Ik moest er tijd voor maken, en het liefst voor het einde van de dag. Hij was tenslotte de baas....
Als Nederlander die niet gewend is aan hiërarchie, raakte ik vaak gefrustreerd en miste ik mijn gevoel van autonomie om zelf te bepalen hoe ik mijn werk organiseerde. Hij wilde de informatie persoonlijk ontvangen en niet schriftelijk. Ondertussen dacht ik dat het makkelijker was om een gedetailleerde e-mail te schrijven.
Al tientallen jaren geleden boden Kotter en Gabarro (beiden van Harvard) een nuttige lens om naar de baas-manager relatie te kijken en presenteerden ze een checklist, die voor mij erg nuttig is geweest toen ik worstelde met het managen naar boven.
1. Begrijp je baas en de context waarin hij opereert
Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar het is belangrijk om te kijken naar de context waarin je baas opereert. Weet je wat zijn/haar visie is en welke doelen hij/zij heeft gesteld voor de organisatie? Vergeet niet dat je baas ook maar een mens is; net zoals jij off-days hebt, heeft je manager ze ook! Inzicht in de werkstijl van mijn manager hielp me te begrijpen dat mijn baas persoonlijk contact belangrijk vond en overweldigd werd door alle e-mails die hij ontving: hem een e-mail sturen zou zijn frustratie alleen maar vergroten.
2. Je eigen stijl en behoeften begrijpen
Waarom gaf ik er de voorkeur aan om e-mails met mijn bevindingen te sturen in plaats van ze persoonlijk met mijn manager te delen? Voor mij gaf het me structuur en iets tastbaars om later naar terug te verwijzen. Bovendien intimideerden de persoonlijke bezoeken aan het grote kantoor me en zorgden ervoor dat ik vaak de belangrijkste punten die ik wilde delen uit het oog verloor. Het is belangrijk om na te denken over je eigen werkstijl en de sterke en zwakke punten die daarbij horen. In de Leiderschap en people management cursus gebruiken we het DISC profiel als hulpmiddel om dit in kaart te brengen.
3. Ontwikkel en onderhoud een relatie met je baas
Wanneer je de stijl van je manager beter begrijpt en je ook je eigen behoeften begrijpt, kan dit als basis dienen om een gemeenschappelijke manier van werken te ontwikkelen. Het is belangrijk om wederzijdse verwachtingen uit te spreken en samen af te spreken hoe je effectief gaat samenwerken. In mijn geval betekende dit dat ik mijn bezoeken aan het grote kantoor beter moest voorbereiden en vragen moest stellen om er concreter achter te komen wat er van mij werd verlangd. Tegelijkertijd kon ik, voor mijn eigen gemoedsrust, alles nog steeds op papier zetten, uitprinten (sorry planeet!) en persoonlijk aan hem geven. Maar... alleen als het heel belangrijk was, want alle managers die er zijn zullen het met me eens zijn: er is nooit genoeg tijd, dus verspil die niet.
Wil je meer weten over verschillende leiderschapsstijlen en hoe je ze kunt gebruiken? Volg onze Leiderschap en people management cursus. Of neem contact op met Lisa Freiburg, trainer van deze cursus en schrijfster van deze blog.