Roze zoeken
Een eenvoudig wit pictogram van een vergrootglas
Toolkit voor gendermainstreaming in het MKB in fragiele contexten

Toolkit voor gendermainstreaming in het MKB in fragiele contexten

De klant en de uitdaging

De opdrachtgever: AECF - Africa Enterprise Challenge Fund - is een non-profit ontwikkelingsorganisatie die innovatieve ondernemingen in de agribusiness en hernieuwbare energiesectoren ondersteunt met als doel de armoede op het platteland te verminderen, veerkrachtige gemeenschappen te bevorderen en banen te creëren. Ze richten zich voornamelijk op de landbouw en hernieuwbare energie omdat dit de sectoren zijn met het grootste potentieel om levens in heel Afrika te veranderen. Ze richten zich ook op de meest kwetsbaren, waaronder vrouwen, jongeren en mensen die in een fragiele context leven.

De uitdaging: Zakendoen in een vluchtelingen- of fragiele context is niet eenvoudig. Als klein bedrijf (gender)inclusief zijn is zakelijk gezien heel zinvol, maar hoe pak je dat aan? Wat zijn goedkope praktijken die kleine en middelgrote ondernemingen (kmo's) kunnen toepassen om gender te integreren en meer inclusief te worden?

De oplossing

De oplossing: Van september tot december 2023 werkte MDF aan een interactieve, zelfevaluerende gendertoolkit voor KMO-eigenaars. Dit dynamische hulpmiddel helpt hen te analyseren hoe genderbewust hun bedrijf is. De tool neemt eigenaars mee door zes bedrijfsonderdelen om inzicht te krijgen in genderaspecten. Deze zijn:

  1. Werven en behouden van werknemers
  2. MKB-beleid
  3. Training en ontwikkeling
  4. Producten
  5. Diensten en klanten
  6. Zakelijk leiderschap

De tool is leuk en gemakkelijk te gebruiken en biedt een schat aan praktische tips, hints en gemakkelijk te implementeren ideeën over hoe je gender in het bedrijfsleven kunt integreren.

Soorten dienstverlening:

- Ontwikkelde een webgebaseerde generieke toolkit na het interviewen van 20 specifieke bedrijven in de context van vluchtelingen en gastgemeenschappen.

- Trainingssessies gehouden met KMO's uit Kakuma met de toolkit, wat resulteerde in gendermainstreamingacties voor meer inclusieve KMO's door vluchtelingenbedrijven.

Voor algemene informatie