Roze zoeken
Een eenvoudig wit pictogram van een vergrootglas
Innovatiewedstrijd Afval naar Waarde: Een business case voor een circulaire plastic economie

Innovatiewedstrijd Afval naar Waarde: Een business case voor een circulaire plastic economie

De klant en de uitdaging

Klant: WNF Kenia

De uitdaging: Het formaliseren en verbeteren van de logistiek en vaardigheden rond de plastic circulaire economie in Kust-Kenia.

Het WWF Kenia zocht, via de Danida Market Development Partnerships (DMDP) en haar Waste to Value project, innovatieve partners om duurzame oplossingen te vinden voor het beheer van plastic afval. Deze partners zouden samenwerken met het WWF Kenia en andere consortiumpartners om de logistiek en vaardigheden in de plastic circulaire economie te verbeteren.

De oplossing, het proces en innovatie

De oplossing:

Het project Waste to Value bevordert een circulaire kunststofeconomie door technische ondersteuning en middelen te bieden aan bedrijven en organisaties in Mombasa. Het WWF, DMDP en MDF (partner voor de innovatie-uitdaging) hebben de Innovation Challenge opgezet om een ecosysteem te ontwikkelen dat individuen ondersteunt met innovatieve oplossingen in de circulaire plastic economie, door hen te helpen met productontwikkeling en bedrijfstraining.

MDF selecteerde bedrijven in de kunststofindustrie in Mombasa, Kwale en Lamu om deel te nemen aan de Innovation Challenge. KMO's meldden zich aan via online advertenties en een aantal werd geselecteerd om mee te doen.

Het proces:

De missie begon met een bezoek van MDF- en WWF-medewerkers aan geselecteerde bedrijven om hun huidige omstandigheden te beoordelen en hulp te plannen.

Na deze bezoeken en een beoordeling van de organisatiecapaciteit hebben we de specifieke behoeften van de ondernemingen geïdentificeerd, waaronder:

  • Strategieontwerp en -uitvoering
  • Wettelijke naleving
  • Financieel beheer
  • Leiderschap en management
  • Duurzaamheid

Ondernemingen kregen trainingssessies over de belangrijkste elementen van duurzaam ondernemen, zoals het opzetten en runnen van een bedrijf, bedrijfsregistratie, het creëren van een online aanwezigheid, digitale marketing en duurzame praktijken.

Innovatie:

Innovatie werd gedefinieerd in de volgende contexten:

  • Oplossing voor de uitdaging: Het leveren van kennis over het opbouwen van sociale ondernemingen en bedrijfsontwikkeling binnen een circulaire economie om plastic afval aan te pakken.
  • Doel van het partnerschap: Samenwerken met particuliere plastic recyclers, WWF-Kenya en MDF om plastic afval om te zetten in waardevolle grondstoffen en een circulaire plastic economie te bevorderen.
  • Innovatie-aanpak: Zorgen voor inclusie, impact en duurzaamheid.

De Innovatie Uitdaging was zo ontworpen dat hij ten dienste stond van degenen die hij wilde helpen. We creëerden kansen voor spelers in de plastic circulaire economie, waaronder de private en publieke sector, jongeren, gemeenschapsorganisaties, onderwijsinstellingen, ngo's, maatschappelijke organisaties en lokale innovatiehubs, om samen te werken en de plastic circulaire economie in Mombasa County te versterken.

Duur:

2 jaar, van november 2022 tot november 2024, geïmplementeerd in 18 maanden tot juni 2024.

Voor algemene informatie